در مراسم رونمایی مستند «اوین لند» عنوان شد؛ زائری: کار فرهنگی در ایران زمین میخورد/ عروسکهای والتدیزنی تمام دنیا را گرفتهاند
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۶۰۷۹۰
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مستند «اوین لند» به کارگردانی عباس مرادیان و تهیهکنندگی داوود مرادیان امروز در خبرگزاری فارس رونمایی شد.
مراسم رونمایی این مستند با حضور حجت الاسلام محمدرضا زائری، عباس مرادیان (کارگردان)، سرمدی (مسئول موسسه قرآنی تبیان) و جمعی از عوامل مستند و علاقهمندان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدا حجت الاسلام زائری گفت: مدتها بود که دنبال فرصتی بودم تا بتوانم از آقای جمالان بابت ساخت چنین مستندی تشکر کنم که در اینجا محقق شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق تلخی در حوزه فرهنگی در کشور افتاد و آن هم غفلت ما به کودکان و نوجوانان بود و کمتر کسی مثل مقام معظم رهبری به آن توجه کرد.
زائری در همین زمینه افزود: درگیری ما در آن سالها با موضوع دفاع مقدس و بی توجهی رایج از طرفی دیگری باعث شد تا اموری مثل کودک و نوجوان را فراموش کرده و به برگزاری همایشهای علمی که فکر میکردیم مهمتر از کودک و نوجوان است، بپردازیم.
وی در ادامه بیان داشت: برخیها هم بعد از پیروزی انقلاب به جریان انقلابی جبهه فرهنگی گفتند که این کارهای کودکانه را گنار بگذارید و به کارهای مهمتر از جمله برگزاری همایش و ... بپردازید. این در شرایطی بود که اتفاق اصلی و مهم در پیش دبستانیها در حال رخ دادن بود و ما داشتیم در دانشگاه کار میکردیم!
زائری با اشاره به اهمیت تربیت کودکان در همان رنج سنی گفت: ما هنوز از این غفلت بیدار نشدیم و نزدیک به سه دهه است که درگیر آن هستیم. همه بحرانها دقیقا در همان سن کودکی اتفاق میافتد.
مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی ضمن بیان اینکه والت دیزنی رویایی کودکان آمریکایی است، بیان داشت: کاری که والت دیزنی میکند الگوسازی است و تمام دنیا را در بر میگیرد. طی سالهای اخیر یکی از دلیلهای طلاق در کشور آمریکا شیفتگی و علاقه یکی از زوجین به عروسکهای والت دیزنی است که زندگیشان را تحت الشعاع قرار داده است.
زائری با بیان خاطرهای از یکی از دوستانش گفت: یکی از دوستانم فرزند خردسالش را به مهد کودک فرستاده بود و بعد از مدتی کودک گفته بود مربی مهدم گفته سی دی کارتون با خودتان بیارید. پدر این کودک از چند نفر پرس و جو کرده تا متوجه شده مربی مهدکودک فرزندش بچهها را با دیدن سی دی سرگرم میکند و خودش بافتنی میبافد و سی دیهایش قدیمی شده و الان از بچهها خواسته تا در خرید سی دی با مهد کودک مشارکت داشته باشند! میخواهم بگویم ما در این سالها غفلت این شکلی داشتیم و به جای اینکه کودکانمان را تربیت صحیح انسانی منطقی کنیم، اتفاق دیگری را رقم زدیم.
این فعال فرهنگی با اشاره به فرهنگ غربی عنوان داشت: فرهنگ غربی در ظاهر میخواهد سبک زندگی درست را به مردمش معرفی کند! اینها فلسفهشان را از سالها پیش شکل داده و تمامی محصولات فرهنگی خود را روانه بازار کردند.
وی با بیان اینکه شبکههای ماهوارهای عربی با هدفگذاری از قبل، شروع به کار میکنند، بیان داشت: در سال 2006 توجهم به یکی از شبکههای عربی زبان ماهواره جلب شد. آنها در همان سال برای کودکان 8 ساله برنامه سازی میکردند و بعد از چند سال برای گروه سنی 15 سال برنامه میساختند. اول تعجب کردم که چرا گروه سنی مخاطبان این شبکه تغییر کرد و بعد متوجه شدم که اینها از همان ابتدا با هدفگذاری شروع به برنامه سازی کردند و با کودکان 8 ساله شروع کردند و پا به پای آنها پیش رفتند.
زائری ادامه داد: یا چند سال بعد عروسکهایی را ساخته و در بازار عرضه کردند که در ابتدا دعا و نماز و زیارت میخواند. اما بعد از چند سال دیدم که آن عروسک حجابش کنار رفت و شد همان عروسک باربی! غربیها آرام آرام در دل و قلب کودکان رخنه کرده و آنها را با خود همراه میکنند.
وی در ادامه بیان داشت: جریانی که مد را با حفظ حجاب در جوامع اسلامی مطرح میکند جریانی بسیار هوشمندانه است که در چهارچوب قواعد آمریکایی فعالیتهایش را انجام میدهد. اگر حواسمان نباشد قدرت و فرهنگ غربیها زندگی روزمره ما را تحتالشعاع قرار میدهد. متأسفانه ما نتوانستیم تفکرات دینی خود را در عمل بگنجانیم.
این فعال فرهنگی با اشاره به صحبتهای مقام معظم رهبری گفت: اتفاقاً مقام معظم رهبری در صحبتهایی که داشتند به این اشاره کردند که تعدادی از جوانان مومن به صورت آتش به اختیار آمده و کاری را به ثمر رساندند که بگویند ما میتوانیم.
وی با اشاره به سازندگان این مستند گفت: این مستند نشان میدهد دوستانی که در تبیان فعال هستند، ادعایی ندارند مبنی بر اینکه بخواهند خودشان را نشان دهند، بلکه میخواهند بگویند در فضایی که همه ناامید بوده و توانایی انجام چنین کاری را نداشتند، ما گفتیم میتوانیم. طبیعی است که در چنین شرایطی جریانهایی جلوی این افراد بایستند که ناامیدی ترویج شده و جریان مستقل فرهنگی به وجود نیاید.
زائری در ادامه بیان داشت: مطمئناً اگر این دوستان بهجای ساخت شهر بازی معارفی کار دیگری میکردند، از آن استقبال میشد و یا حتی اگر از خارج از کشور به ایران میآمدند و شهر بازی راهاندازی میکردند، که شبیه به شهربازی غربیها بود به جرأت میگویم بسیاری از مسئولان و نهادها به طور جدی به آنها کمک میکردند.
وی در ادامه بیان داشت: اگر همین دوستان میخواستند برنامههای تکراری تولید کنند باز از آن استقبال میشد. همه این مخالفتها به این دلیل است که مسئولان نمیخواهند فعالیت جذابی در حوزه فرهنگی اتفاق بیفتد. اگر همین الآن زیارت عاشورا را روی لیوان یک بار مصرف بزنیم از آن استقبال میشود به این دلیل که در نهایت آن را دور میاندازند. متأسفانه تولید فرهنگی در کشور ما زمین میخورد به این دلیل که نمیگذارند کار جذابی در این حوزه انجام شود. اگر این تولیدات انجام شود معادلاتشان برهم میخورد.
این فعال فرهنگی گفت: هر کسی بخواهد این معادله را برهم بزند زمین میخورد. در همین نظام توسط مسئولینی که بعضاً روحانی هستند این مخالفتها صورت میگیرد. آنها معتقدند نباید کار جذاب دینی تولید شود که با مخاطب ارتباط بگیرد و اگر بگوییم همین الآن میخواهیم برای عید نوروز روی بابا نوروز ایرانی خودمان مانور دهیم، مطمئناً زمین میخوریم.
وی در ادامه بیان داشت: آنچه که مقام معظم رهبری بهعنوان نفوذ در نهادهای مختلف بیان میکنند همین است. جاسوس و نفوذی کسی است که نه او را میشناسی و نه فکرش را میکنی. این افراد در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت دارند و با بودجه نظام این کارها را انجام میدهند. یکی از دوستان مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت ما هرچه تلاش کردیم به نتیجهای نرسید و ترجیح دادیم توسط رهبری اقدام کنیم. همین آدمها حتی در شأن خود نمیدانند درباره اسباببازی و عروسک حرفی بزنند. اگر ساختن شهربازی موفقیت آمیز شود، آنها شکست میخورند.
زائری ادامه داد: در این مستند که مشکلات تولید شهربازی معارفی در شهر قم و مشهد را نشان داد، سندی دیدم که توجهم را به خود جلب کرد. سندی که درخواست سازندگان این شهربازی معارفی از مسئولین مربوطه بود که به آن هوشمندانه پرداخته شده بود. شهربازی که میخواست الگوی نظام ما باشد و جمهوری اسلامی بتواند آن را صادر کند به یادگاری و امضا تبدیل شده و در نهایت کسی که قرار بود تشویقش کنند، مدام با درهای بسته روبرو میشد و در آخر هم به دلیل بدهی فکر به زندان افتادن در سرش افتاد.
وی ادامه داد: نگرانی آقای جمالان در شرایطی برای ساختن شهربازی اتفاق میافتد که رسماً اعلام میشود فلان مسئول دولت منزلی با رقم 500 میلیارد تومان دارد. در چنین شرایطی مخاطب حق ندارد از خودش درمورد این موضوع سؤال کند که این پول از کجا آمده و آیا یک جوان حق ندارد دست به کارهایی بزند که شاید ناخوشایند باشد. متأسفانه این اتفاقها در جمهوری اسلامی اتفاق میافتد و این در حالی است که فردی که برای جمهوری اسلامی و اهداف دینی آن تلاش میکند، درنهایت به این فکر میکند که او را به زندان نیندازند.
زائری در پایان سخنان خود گفت: در کشور ما یا باید کارهای غربی کپی شود و یا کارهای بیخاصیت. ساختن شهربازی معارفی فقط دردسرآفرین است. معنی این کار نقض عیب و نقصهای این شهربازی نیست، اما این آغاز مسیری است که ما تازه نخستین قدمها را در آن برمیداریم.
انتهای پیام/
منبع: فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۰۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعهای برهنه نبودهایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بودهایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابلمان قرار دادهایم
وقتی شما حیاء جامعه را مورد سؤال قرار میدهید، مردم را دعوت به اخلاق نمیکنید و بی اخلاقی موضوع شما قرار میگیرد، خبر خطای یک نفر میلیونها لایک میخورد، ولی خبر ابداع چهار تا لایک بیشتر نمیخورد؛ بعد باعث میشود که یک کمپانی خارجی این ابداع را ببرد. کلاهی که طرفداران جمهوری اسلامی روی سر آن گذاشتند این بود که موضوع ایدئولوژیک جمهوری اسلامی که میخواست غربستیزی داشته باشد و بعد انسجام فرهنگی ایجاد کند را به ظاهر افراد تغییر دادند؛ بعد زنان موضوع قرار گرفتند.
استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مسأله حجاب ابعاد عجیب و غریب ملی، منطقهای و بینالمللی پیدا کرده است، گفت: وقتی شما حیاء جامعه را مورد سؤال قرار میدهید، مردم را دعوت به اخلاق نمیکنید و بی اخلاقی موضوع شما قرار میگیرد، خبر خطای یک نفر میلیونها لایک میخورد ولی خبر ابداع چهار تا لایک بیشتر نمیخورد؛ بعد باعث میشود که یک کمپانی خارجی این ابداع را ببرد.
جماران در خبری نوشت: کلاهی که طرفداران جمهوری اسلامی روی سر آن گذاشتند این بود که موضوع ایدئولوژیک جمهوری اسلامی که میخواست غربستیزی داشته باشد و بعد انسجام فرهنگی ایجاد کند را به ظاهر افراد تغییر دادند؛ بعد زنان موضوع قرار گرفتند.
مشروح گفتوگو با تقی آزاد ارمکی را در ادامه میخوانید:
فرمانده انتظامی کشور چند روز پیش اعلام کرد که «موضوع عفاف و حجاب را کاملا فرهنگی و اجتماعی میبینیم و اصلاً امنیتی و انتظامی نمیبینیم». شما به عنوان جامعه شناس ریشه مسائل اجتماعی از جمله این قضیه را چطور می بینید؟
به نظر من حجاب یک موضوع اساسی نیست، ولی در شرایط امروز دارد اساسی میشود و متأسفانه ابعاد عجیب و غریب ملی، منطقهای و بینالمللی پیدا کرده و درگیری، تزاحم و برخورد هم از دل آن در آمده است. لذا من مسأله حجاب را بیشتر مسأله امنیتی میدانم؛ تا یک مسأله فرهنگی و عقیدتی. یک علت اساسی نگاه من این است که به طور پنهان وارد یک جنگ شدهایم و شاید در موضع پیچیدهترین جنگ زمانه قرار گرفتهایم. یک زمانی جنگ کلاسیک و اشغال سرزمینی بود؛ مثل جنگ عراق علیه ایران که همه آدمها میتوانستند ببینند واقعا جنگ اتفاق افتاده؛ چون سرزمین ما اشغال شده و صدام آثار و نشانههای فرهنگی را ویران کرده بود. امروز بر خلاف گذشته وارد جنگ شدهایم بدون اینکه این اتفاقات بیفتد و این تخریبهای صورت بگیرد. ما الآن در جنگ با همه غرب قرار گرفتهایم.
تمام جهان را در مقابل خودمان قرار دادهایم
یعنی شما هم قائل به «جنگ ترکیبی» هستید که در حاکمیت بر آن تأکید دارند؟
کاملا؛ در جنگ با غرب به معنای وسیع آمریکا، اروپا و حتی روسیه قرار گرفتهایم. تمام جهان را در مقابل خودمان قرار دادهایم و ما در مقابل جهان قرار گرفتهایم و طبیعی است که این شرایط نیاز به اعلام وضعیت امنیتی دارد. یعنی جمهوری اسلامی الآن نمیتواند اعلام کند که ما حکومت نظامی هستیم و کسی حرکت نکند که مبادا نیروهایی اقدام کنند و شرایط جنگی به هم بریزد. مثلا اسرائیل از ترس حمله ایران اعلام شرایط اضطرار کرد و مردم جمع کردن آب و مواد غذایی را شروع کردند و به پناهگاه رفتند. در واقع به نوعی اعلام شد که ایران میخواهد حمله کند و شما آماده باشید. ولی جمهوری اسلامی هیچ وقت اعلام نکرد که امکان دارد اسرائیل ایران را بزند.
شرایط جامعه ایرانی کاملا خاص شده، بدون اینکه ما قصد ورود به جنگ داشته باشیم
به نظر من امروز به طور نانوشته و پنهان حکومت نظامی برقرار شده است. مثلا اگر کسی بخواهد در دانشکده من را ببیند، درها بسته است و هیچ کس به جز دانشجو حق ورود به دانشکده ندارد؛ این وضعیت پنهان به معنای این نیست که شما سراپا در مقابل غرب قرار گرفتهاید و اراده جنگ دارید؛ شرایط جامعه ایرانی کاملا امنیتی شده، بدون اینکه ما قصد ورود به جنگ داشته باشیم. وقتی قصد ورود به جنگ نداریم، باید مسائل داخلی خودمان را حل کنیم.
عرضم این است که حکومت ما مثل اسرائیل به جامعه اعلام نمیکند که من وارد جنگ شدهام. وقتی گفته شد احتمالا تعدادی اشیاء خارجی در آسمان اصفهان بودند، تحت هیچ شرایطی آژیر کشیده نمیشود؛ ولی شرایط امنیتی است و همه نیروهای نظامی و امنیتی آمادهباش صد درصد هستند و پلیس و نیروهای امنیتی در شهر آشکارا حضور گسترده دارند. شما برای این سطح از حضور نیروها در شهر مستمسک نیاز دارید؛ و پدیدهای به نام «حجاب» اینجا موضوعیت پیدا میکند. کنترل انضباط اجتماعی و اخلاق اجتماعی موضوع میشود به خاطر اینکه سادهترین و قابل دسترسترین موضوعی که میتواند جامعه را تحت تأثیر قرار بدهد و کل نیروها را سازماندهی کند تا وارد قصه شوند، همین است.
تا وقتی شرایط امنیتی از دستور کار جمهوری اسلامی خارج نشود، ماجرای زد و خورد، درگیری و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی در سراسر شهرها به نام حجاب باقی خواهد ماند؛ الّا اینکه ما از این شرایط عبور کنیم. یعنی احساس کنیم که نه غرب میخواهد ما را سرنگون کند، نه اسرائیل ارادهای دارد و نه ما اراده ورود به جنگ داریم. یعنی جامعه یواش یواش دارد میفهمد که اسرائیل که نمیخواهد ما را بزند و غرب هم که اراده اشغال سرزمین ندارد که بخواهد جایی را بزند.
جنگ با ایران همیشه در دستور کار آمریکا بوده است
به نظر میرسد اگر در آمریکا دولت جمهوریخواه بر سر کار بود، شرایط پیچیدهتر میشد. مثلا اگر به جای بایدن، ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، شاید به جنگ هم میرسید. از سوی دیگر آمریکا الآن در قضیه اوکراین درگیر است و نمیخواهد وارد درگیری نظامی دیگری شود. نظر شما در این خصوص چیست؟
اینها دلایل آمریکایی است که چرا وارد این ماجرا نشدهاند؛ ولی جنگ با ایران همیشه در دستور کار آمریکا بوده است. اما چرا در این شرایطی که اجماع بینالمللی هم وجود دارد، اقدام صورت نمیگیرد؟ این از بحث ما خارج است. ولی جامعه میبیند که همه چیز برای یک جنگ آماده بود ولی انجام نشد؛ پس میگویند که جنگ منتفی است. وقتی این در افکار عمومی شکل بگیرد، گزاره شرایط اضطرار از منظر نظام سیاسی و حضور همه جانبه نیروهای امنیتی منتفی خواهد شد.
گام دوم سیاستهای حجاب نمیتواند با مسیر فعلی دنبال شود
گام دوم سیاستهای حجاب نمیتواند با مسیر فعلی دنبال شود و باید توجیههای اجتماعی و فرهنگی بدهند. وقتی فرمانده انتظامی کشور میگوید که مسأله ما امنیتی نیست و اجتماعی و فرهنگی است، نشان میدهد که حساسیت امنیتی منتفی است، الآن دنبال توجیهی برای حضورشان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی هستند.
اساسا چرا مسأله حجاب در دستور کار جمهوری اسلامی قرار گرفت؟ مگر جمهوری اسلامی امروز با بیحجابی رو به رو شده است؟ مگر از روز اول با این مسایل رو به رو نبوده است؟ من معتقدم که ایران از اول با بیحجابی رو به رو بوده است. به دلیل اینکه جامعه ایرانی متنوع است؛ به لحاظ دینی، قومیتی، زبانی، جفرافیای سرزمینی و فرهنگی. ما اصرار کردیم که قالب واحدی در باب حجاب برای زنان طرح کنیم. خود «ارائه قالب واحد» به سرعت درون و بیرون نظام آلترناتیوهای خودش را پیدا کرد. مثلا وقتی روی چادر تأکید شد، قالبهای جدیدی مثل مانتو و روسری آمد و حجاب اداری و حجاب بازار و غیره درون حکومت درست شد.
ما از این غفلت کردهایم که جامعه ای متنوع به لحاظ حجاب بودهایم
یعنی یک تکثر در عین وحدت همیشه شکل گرفته؟
در خود جامعه نگاه کنید. مثلا اقوام مختلف ایرانی یکی از یکی عفیفتر و باحجابتر هستند. البته مفهوم «غیرت» و حمایت از خانه و همسر و ناموس در برخی اقوام بیشتر از جاهای دیگر است. ببینید که در همین اقوام ایرانی چه تنوع حجابی وجود دارد؛ در حالی که خودش خیلی متنوع با حجاب مرکزی و حاشیههای شمالی و جنوبی است، داخل خودش چقدر تنوع به لحاظ موقعیتهای فرهنگی و قبیلهای جاری و ساری هست. شما یک شکل خیلی تاریخی، مهم، مطلوب و قابل دفاع حجاب لری، کردی، آذری، کاشانی، رشتی و... دارید. اصلا جامعه به لحاظ حجاب متنوع بوده و داخل همان مقوله حجاب و بیحجابی قابل حل بوده است. مثلا حجاب خانمهای پیر و جوان را ببینید که چقدر فرق میکند. ما از این غفلت کردهایم که جامعه متنوع به لحاظ حجاب و بیحجابی بودهایم.
ما هیچ وقت جامعه برهنه نبودهایم و برهنگی برای غرب بوده است/ کلاهی بر سر جمهوری اسلامی رفت که باید جامعه یکسان و یکدست شود
ما هیچ وقت جامعه برهنه نبودهایم و برهنگی برای غرب بوده است. سختترین دورهای که حجاب رسمی چادر را حاکم کردیم، این را در زیست اجتماعی میدیدیم و در خانه ما جاری بود و در ورزشگاه، عروسی، خلوت و بازار ما وجود داشت. حالا چرا یک دفعه یادشان میآید باید اینها را همسان کند؟ این بر میگردد به قصه مهمی که در جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت؛ و آن «یکسانسازی فرهنگی» است. کلاهی بر سر جمهوری اسلامی رفت که باید جامعه یکسان و یکدست شود.
اصلا تجربه بشری برای سیاستگذار فرهنگی ما مهم نیست و تجربه زیسته مردم ایران هم اهمیت ندارد
برخی اندیشمندان معتقدند این یکدستسازی در هیچ جای دنیا نتیجه مطلوب نداشته و همه آنها شکست خورده است. از شوروی گرفته تا خود ایران که دوره پهلوی اول به شکل دیگری این یکدستسازی را شاهد بودهایم. این تجربهها نمیتوانست درسآموز باشد؟
اصلا تجربه بشری برای سیاستگذار فرهنگی ما مهم نیست و تجربه زیسته مردم ایران هم اهمیت ندارد و قرار نیست به تجربه گوش کنند. بر اساس یک ضرورتهای تاریخی انقلاب اسلامی شکل گرفت و همه گروههای سیاسی و فرهنگی آنجا بودند. وقتی جمهوری اسلامی شکل گرفت، این تنوع را یادمان رفت و به یک ایدئولوژی پناه بردیم. آنجا بود که یواش یواش دموکراسی، توسعه و امثال اینها را تعطیل کردیم. آدمهایی که درون این ایدئولوژی عمل میکنند، دیگران را به نگاه رقیب میبینند؛ لذا به حرف کسی گوش نمیدهند و فقط در گزارههای درون ایدئولوژی عمل میکنند.
مردم با فرهنگ کسانی هستند که قابلیت تنظیم زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خودشان را در بدترین و بهترین شرایط دارند
ایرانیان هیچ وقت مردمان بیعفتی نبودهاند؛ تنفروشی همیشه پدیده نظامهای سیاسی است. به نظر من گروههای گنگ که یک نوعی خودشان را با نظام سیاسی هم تنظیم کردهاند، فحشا، دزدی و اعتیاد را دامن میزنند؛ پس فحشا یک پدیده سیاسی است. چون مردم با فرهنگ کسانی هستند که قابلیت تنظیم زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خودشان را در بدترین و بهترین شرایط دارند؛ در بدترین شرایط نمیمیرند و در بهترین شرایط مست نمیشوند.